ٍ۩ٍ۞ٍٍٍٍٍٍٍٍ۝عٍـٍـٍلٍـٍمٍـٍیٍ فٍـٍـٍنٍـٍاٍٍوٍرٍیٍٍ۩ٍ۞ٍٍٍ۝

رشته های علوم تجربی
اتاق عمل اعضاء مصنوعی امورگمرکی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای بیوتکنولوژی بینایی سنجی پرستاری دندانپزشکی پرستاری تکنسین پروتزهای دندانی پزشکی تکنولوژی پزشکی هسته ای تکنولوژی پرتو شناسی(رادیو لوژی) تکنولوژی تولیدات دامی تکنولوژی تولیدات گیاهی تکنولوژی جنگلداری تکنولوژی چوب تکنولوژی شیلات تکنولوژی محیط زیست تکنولوژی مرتع وآبخیزداری حسابداری حقوق داروسازی دامپزشکی دندانپزشکی روانشناسی زمین شناسی زیست شناسی شنوایی شناسی زیست شناسی سلولی ملکولی شیمی علوم آزمایشگاهی علوم اقتصادی علوم تغذیه علوم حدیث علوم سیاسی علوم وصنایع غذایی فیزیوتراپی کاردانی علمی کاربردی تولید وبهره برداری گیاهان دارویی معطر کاردانی فوریتهای پزشکی کاردانی نا پیوسته ی علمی کاربردی پرورش زنبور عسل کاردرمانی کارشناسی علوم انتظامی کتابداری کتابداری درشاخه پزشکی گفتاردرمانی مامایی مدارک پزشکی مددکاری اجتماعی مدیریت مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی مدیریت مالی مدیریت وبازرگانی دریایی مدیریت وکمیسردریایی مدیریت هتلداری مهندسی فضای سبز هوشبری مهندسی کشاورزی مهندسی منابع طبیعی کاردانی شیمی وپدافند جنگ های شیمیایی میکروبی وهسته ای تکنولوژی پرتودرمانی(رادیوتراپی)
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سرانجام کهکشان راه شیری
"لارن لانز" اخترشناس مرکز مطالعاتیفیزیک اخترشناسی هاروارد اسمیتسونیان در تلاش است با تکمیل اطلسی از کهکشانها آینده کهکشان راه شیری را که در مسیری پنج میلیارد ساله برای برخورد با کهکشان همسایه خود، آندرومدا قرار گرفته است تعیین کند. به گزارش خبرگزاری مهر، کهکشان راه شیری در حدود پنج میلیارد سال دیگر کهکشان راه شیری نخواهد بود،زیرا قرار است با همسایه اش آندرومدا برخورد کرده و کهکشانی ترکیبی به نام Milkomeda به وجود آورد! "لارن لانز" اخترشناس در مرکز مطالعاتی فیزیک اخترشناسی هاروارد اسمیتسونیان عضوی از تیمی است که اطلسی از کهکشانهای در حال برخورد را برای درک بهتر چگونگی وقوع این رویداد کیهانی جمع آوری کرده اند. به گفته وی این اطلس اولین قدم برای کشف داستان چگونگی تولد، رشد و تکامل کهکشانها است. وب سایت اسپیس با "لانز" درباره سرنوشت کهکشان راه شیری و احتمال نابود شدن زمین در پی این برخورد به گفتگو پرداخته است: * اسپیس: برخورد دو کهکشان به نظر خیلی خشن خواهد بود، این طور نیست؟ - لانز: زمانی که دو کهکشان با یکدیگر برخورد می کنند، ستاره ها با یکدیگر برخورد نمی کنند، این اولین چیزی است که باید در ذهن داشته باشید. آنچه واقعا اتفاق می افتد این است که ستاره ها مانند رشته های تور از کنار یکدیگر عبور می کنند اما گازهای آنها با یکدیگر برخورد میکند و در این فرایند جرقه های ایجاد شده ستاره های جدیدی خلق می کنند
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مصادر فقه شافعی
مصادر فقهى شافعى ] ویرایش [ شافعى در فتوا دادن، از کتاب ، سنت ، اجماع و قیاس بهره مى گرفت; البتّه وى خبر واحد را از فرد موثق ـ هر چندآن خبر مشهور نباشد (بر خلاف نظر ابوحنیفه ) و هر چند موافق عمل مردم مدینه نباشد (برخلاف شیوه مالک ) ـ حجّت مى دانست. در قیاس نیز، اگر اصل و ریشه معیّنى در کتاب و سنت داشته باشد، در نظر وى حجّت است. او استحسان را ـ برخلاف شیوه ابوحنیفه و مالک ـ حجّت نمى دانست و مى گفت: «من استحسن فقد شرّع; هر کس به استحسان روى آورد، تشریع کرده و بدعت گذارده است». [۵] او مصالح مرسله و حجیت عمل اهل مدینه را قبول نداشت. [۶] در ردّ عمل به استحسان ، کتابى به نام ابطالالاستحسان و در ردّ عمل به مصالح مرسله ، کتابى به نام الاستصلاح نوشته و در کتاب معروفش الام حجیت عمل مردم مدینه را انکار کرده است. [۷] لازم به ذکر است که شافعى در کتاب الاُمّ فتوا هاى تازه و تجدید نظرهاى فقهى را ذکر کرده است. [۸] به تصریح برخى از اندیشمندان اهل سنت ، فقه شافعى به فقه شیعه امامیه نزدیک و موارد اختلافى میان آنان، نسبت به دیگر مذاهب کمتر است. [۹
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مذهب شافعی
مذهب شافعی مذهب شافعی، منتسب است به ابوعبداللهمحمّد بن ادریس بن عباس بن عثمان بن شافع ، معروف به شافعى . وى در سال ۱۵۰ هجرى در « غزه » متولّد شد و در سال ۲۰۴ هجرى در مصر وفات یافت
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اساتید مذهب شافعی
اساتید شافعی ] ویرایش [ از سویى شاگرد زعیم مدرسه حدیث ، مالک بن انس و از سوى دیگر شاگرد ابراهیم بن محمد بن یحیى مدینى شاگرد امام صادق (علیه السلام) بود.او همچنین از محمد بن حسن شیبانى شاگرد ابوحنیفه نیز بهره ها برد. [۱] بیشترین روایات شافعى از ابراهیم بن محمد ، شاگرد امام صادق است. مذهب شافعى حدّ فاصل میان مذهب حنفى و مالکى است. شاگردان شافعی ] ویرایش [ نوشته اند: از مشهورترین شاگردان وى، یوسف بن یحیى (م۲۳۱); احمد بن حنبل (م۲۴۱); اسماعیل بن یحیى (م ۲۶۴) و ربیع بن سلیمان بن عبدالجبار (م۲۷۰) بودند. [۲] مذهب شافعى به دست شاگردانش در بسیارى از بلاد اسلامى گسترش یافت و در مصر و عراق و خراسان و ماوراء النهر نفوذ کرد و رقیب نزدیک مذهب حنفى به شمار مى رفت [۳] و امروزه در مصر، اردن، سوریه، لبنان، عراق، هند و اندونزى مذهب شافعى پیروان فراوانى دارد. [۴] مصادر فقهى شافعى ] ویرایش [ شافعى در فتوا دادن، از کتاب ، سنت ، اجماع و قیاس بهره مى گرفت; البتّه وى خبر واحد را از فرد موثق ـ هر چندآن خبر مشهور نباشد (بر خلاف نظر ابوحنیفه ) و هر چند موافق عمل مردم مدینه نباشد (برخلاف شیوه مالک ) ـ حجّت مى دانست. در قیاس نیز، اگر اصل و ریشه معیّنى در کتاب و سنت داشته باشد، در نظر وى حجّت است. او استحسان را ـ برخلاف شیوه ابوحنیفه و مالک ـ حجّت نمى دانست و مى گفت: «من استحسن فقد شرّع; هر کس به استحسان روى آورد، تشریع کرده و بدعت گذارده است». [۵] او مصالح مرسله و حجیت عمل اهل مدینه را قبول نداشت. [۶] در ردّ عمل به استحسان ، کتابى به نام ابطالالاستحسان و در ردّ عمل به مصالح مرسله ، کتابى به نام الاستصلاح نوشته و در کتاب معروفش الام حجیت عمل مردم مدینه را انکار کرده است. [۷] لازم به ذکر است که شافعى در کتاب الاُمّ فتوا هاى تازه و تجدید نظرهاى فقهى را ذکر کرده است. [۸] به تصریح برخى از اندیشمندان اهل سنت ، فقه شافعى به فقه شیعه امامیه نزدیک و موارد اختلافى میان آنان، نسبت به دیگر مذاهب کمتر است.
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خلاصه زندگی نامه حضرت علی
علی بن ابی‌طالب ملقب به امیرالمؤمنین در بین مسلمانان و امام علی در بین شیعیان، زاده ۱۳ رجب ۲۳ پیش از هجرت مصادف با ۱۷ مهر ۲۲ سال پیش از مبدا خورشیدی و درگذشته ۲۱ رمضان ۴۰ هجری قمری برابر ۱۱ بهمن ۳۹ خورشیدی، امام اول مسلمانان شیعه و چهارمین خلیفه مسلمانان سنی مذهب است. او بین سال‌های ۳۵ تا ۴۰ هجری قمری برابر با ۶۵۶ (میلادی) الی ۶۶۱ (میلادی) خلیفهٔ مسلمانان بود. [۱] وی پسرعمو، داماد و از نزدیک‌ترین صحابی محمد ) پیامبر اسلام ) و از اهل بیت وی و همسر فاطمه زهرا بود. پدر او ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود؛ بنابراین علی از هر دو طرف هاشمی‌نسب است. بنابر روایات، محمد او را به برادری خود برگزید و با او پیمان برادری بست. همچنین او نخستین فردی است که فرمانبردار آیین محمد شد و به اسلام گروید. [۲] . محمد در بازگشت از حجة الوداع عبارت«هر که من ولی او هستم، این علی ولی اوست.» را به زبان آورد؛ اما مقصود این عبارت مورد اختلاف شیعه و سنی قرار گرفت. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب امامت و خلافت در خصوص علی شدندو اهل سنت آن را به معنای دوستی و محبت علی تفسیر می‌کنند. [۳] [۴] پس از مرگ محمد و در ماجرای انتخاب جانشین او، جمعی از انصار در سقیفه بنی‌ساعده گرد آمدند. سرانجام اهل سقیفه تصمیم بر خلافت ابوبکر گرفتند. [۵] علی بن ابی‌طالب در ابتدا از بیعت با ابوبکر سرباز زد؛ ولی سرانجام پس از شش ماه با ابوبکر بیعت كرد. [۶] علی در دوران خلافت سه خلیفهٔ اول در جنگ‌ها شرکت نمی‌کرد [۶] و جز در انتخاب خلیفهٔ سوم فعالیت سیاسی نداشت. البته هر گاه خلفای سه گانه می‌خواستند، در امور دینی، قضایی و سیاسی به آنها مشورت می‌داد. [۷] او پس از کشته شدن عثمان به عنوان چهارمین خلیفهٔ مسلمانان انتخاب شد. دوران خلافت او با جنگهای داخلی بینمسلمانان و شورش ایرانیان مصادف بود.او سرانجام در مسجد کوفه به ضرب شمشیر یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی کشته شد. [۶
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عمر در زمان حیات پیامبر
عمر در زمان حیات محمد او به‌همراه محمد و سایر مسلمانان اهل مکه به مدینه رفت؛ او با عبدالله بن مسعود (و به روایتی با ابوبکر ) پیوند برادری بست. ] نیازمند منبع [ او در جنگ‌های بدر ، احد ، خندق ، تبوک ، بنی قیقناع ، بنی النضیر حضور داشت. [۱۰] ] ارجاع دقیقی نیست. [ وی در جنگ با یهودیان، قلعه‌های قمو ، وطیع و سلالم را که در دست مرحب بود، فتح کرد. ] نیازمند منبع [ او در ماموریت‌های جنگی تربه ، حاذان ، خثعم نیز حضور داشت. ] نیازمند منبع [ در کنار ابوبکر ، به یکی از مشاوران و یاران ( صحابه ) اصلی محمد بدل گشت. [۱۱] ازدواج محمد با دختر او حفصه در سال ۶۲۵ میلادی، نشانگر مقام و رتبه عمر در سرزمین عربستان بود. پس از مرگ محمد، او نقش بسیار مهمی در آشتی دادن و جلب موافقت و بیعت مسلمانان اهل مدینه ، در پذیرفتن ابوبکر که اهل مکه بود، به عنوان جانشین محمد ایفا کرد. [۱۲
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اسلام آوردن عمر
اسلام آوردن عمر هنگامی که محمد دعوت به اسلام را آغاز کرد، عمر به دفاع از سنت‌های قدیمی عربی و آیین شرک و بت پرستی پرداخت؛ به همین دلیل روابط خود را با بسیاری از مردان عرب که به دین اسلام درآمده بودند، قطع کرد. وی همچنین اعلام کرد که با علی ، عبدالرحمن بن عوف ، حمزه ، ابوبکر ، عثمان و زبیر رابطه تجاری نخواهد داشت. اسلام آوردن او، که پیش از آن از مخالفان سرسخت محمد محسوب می‌شد، نقطه عطف و رویداد مهمی در تاریخ اسلام به‌شمار می‌رود؛ [۸] با این حال روایات مربوط به اسلام آوردن اومختلف است. در سیره ابن اسحاق آمده‌است که عمر قصد قتل محمد را داشت، تا این که در راه یکی از مسلمانان را دید و او عمر را آگاه کرد که خواهر و دامادش مسلمان شده‌اند. عمر به سوی خانه دامادش حرکت کرد و به ضرب و شتم آن دو پرداخت؛ اما سرانجام تحت تأثیر آیاتی از سوره طه قرار گرفت و مسلمان شد. خباب پسر ارت او را به پناهگاه محمد در تپه صفا راهنمایی کرد. تذکرهنویسان او را چهلمین مرد مسلمان دانسته‌اند. [۹
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خلاصه،آغاز زندگی عمر
خلافت عمر بن خطاب، سال ۶۴۴ میلادی |200px]] دوران ۷ نوامبر ۶۴۴-۲۳ آگوست ۶۳۴میلادی زادروز ۵۹۰-۵۸۶ میلادی مکه زادگاه مرگ ۷ نوامبر ۶۴۴ میلادی مدینه محل مرگ مدینه آرامگاه پیش از عثمان پس از ابوبکر دودمان خلفای راشدین پدر خطاب بن نفیل مادر حنتمه بنت هاشم فرزندان حفصه ٬ عبدالله بن عمر دین اسلام عمر بن خطاب (به عربی : ابو حفص عمر بنالخطاب بن نفیل بن عبد العزی ) که در میان اهل تسنن به عمر فاروق نیز معروف است، از صحابه محمد و از قدرتمندترین ] نیازمند شفاف سازی و مدرک [ خلیفه در میان خلفای راشدین و نیز یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فرمانروایان مسلمان ] نیازمند شفاف سازی و مدرک [ در تمام طول تاریخ می‌باشد. [۱] وی دومین خلیفه از خلفای راشدین بود که تحت فرمان او، سپاهیان عرب ، سرزمین بین‌النهرین و سوریه را فتح نموده و نیز استیلای بر ایران و مصر را آغاز کردند. [۲] [۳] [۴] نهفتن آغاز زندگی عمر ابن خطاب در سال ۵۸۱ میلادی برابربا دهم عام الفیل در شهر مکه زاده شد. [۵] نام پدرش خطاب و نام مادرش حنتمه بنت هاشم بود. طبق روایات سنتی وی در دوران نوجوانیدر صحراهای عربستان و در ضجنان به شُترچَرانی و چوپانی می‌پرداخت؛ و در طائف ، اسب سواری و تیر اندازی و شمشیرزنی و کشتی گیری را آموخت. او از کسانی بود که در جوانی به مکتب رفته، خواندن و نوشتن را آموخت. [۶] عمر در بیست و سه سالگی، با زینب دختر مظعون ازدواج کرد؛ از این ازدواج دختری زاده شد که عمر او را حفصه نامید؛ از آن پس عُمر خود را با کنیه اباحفص به مردم می‌شناساند. [۷]
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خلفای راشدین
خلفای راشدین اصطلاحی‌است که از سوی مسلمانان سنی در اشاره به چهار شخصی که پس از مرگ محمد به خلافت رسیدند، به کار می‌رود. این چهار تن به ترتیب عبارت‌اند از: ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی . اهل سنت با اعتقاد به مرجعیت صحابه و اجماع آنان درباره خلفای راشدین،شرایط و شیوه استقرار خلفای چهارگانه را نمونه آرمانی و مشروع دولت اسلامی می‌دانند [۱] .
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ابوبکر صدیق
عبدالله بن ابی قحافه عثمان بن كعب تیمی قرشی ملقب به ابوبکر (به عربی : أبو بکر ) و یا ابوبکر صدیق ، از نزدیک‌ترین صحابه و مشاوران محمد [۱] ، پیامبر اسلام بود که پس از محمد به عنوان اولین خلیفه مسلمانان انتخاب شد. او از اولین كسانی بود كه به پیامبر اسلام ایمان آورد. [۲] محمد هم‌چنین داماد ابوبکر بود. در واقعه توطئه قتل محمد در مکه که به هجرت محمد مشهور شد، به همراه محمد از شهر مکه به یثرب مهاجرت کرد، که در سال ۶۲۲ میلادی / ۱ قمری صورت گرفت. این هجرت مبداء تاریخ مسلمانان شد. در طول زندگی محمد، از ابوبکر به عنوان یار نزدیک و مشاور مورد اعتماد محمد یاد می‌شد. [۲] محمد برای اولین‌بار، لقب «صدیق» را به ابوبکر داد. [۳] پس از مرگ محمد در سال ۶۳۲ پس از میلاد، وی از سوی صحابه، به عنوان خلیفه مسلمین بر منصب خلافت برگزیده شد. اهل سنت ازوی به عنوان اولین خلیفه از چهار خلیفه مسلمین که به « خلفای راشدین » معروف هستند، یاد می‌کنند. در دوران خلافت، وی در جنگ‌های موسوم به ردة ، با دین برگشتگان و اقوام عربی که پس از مرگ محمد سربه شورش گذاشته بودند پرداخت و باشکست آن‌ها، شریعت اسلامی را در کل جزیره عرب برقرار کرد. در طول خلافتش، سرزمین‌های سوریه و عراق به امپراطوری اسلامی افزوده شد. ابوبکر پس از حدود دو سال و سه ماه خلافت، در سال ۱۳ هجری (۶۳۴ میلادی) درگذشت. وی پیش از مرگ عمربن خطاب را به عنوان خلیفه بعدی مسلمین برگزید. ابوبکر اولین خلیفه از خلفای راشدین است.
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیدگاه ،منابع استنباط شافعی
دیدگاه در کلام پیرو ابوالحسن اشعری بود و ادله اربعه: 1. کتاب 2. سنت 3. اجماع 4. قیاس را قبول داشت و قائل به استدلال بود ولی به استحسان و مصالح مرسله اعتنا نداشت و آن را مردود می‌شمرد. ایمان در عقیده شافعیه دارای سه شرط عمده‌است: *. الاقرار باللسان *. التصدیق بالجنان *. العمل بالارکان نخستین کسی است که مسائل اصول فقه را تدوین وتالیف کرد در کتابی بنام الرساله. مطالب این کتاب عبارت‌اند از: 1. قرآن 2. سنت 3. ناسخ و منسوخ 4. علل احادیث 5. خبر واحد 6. اجماع 7. قیاس 8. اجتهاد 9. استحسان 10. اختلاف . ↑بازگشت به بخش قبلی نهفتن منابع استنباط شافعی عبارت‌اند کتاب او همانند دیگر فقیهان قرآن را درصدر همه منابع قرار می‌دهد و آن را نخستین منبع فقهی می‌داند و به ظواهر آن استدلال می‌کند مگر زمانی که دلیلی حاکی از آن که مقصوداز آیه چیزی جز ظاهر آن است اقامه شود. سنت شافعی از خبر واحد و عمل به آن بشدت دفاع کرده‌است مشروط بدان که راوی ثقه و ضابط و حدیث به رسول خدا(ص) متصل باشد. او بر حنفیه خرده گرفته‌است که قیاس را بر خبر واحد مقدم داشته‌اند. نیز شرایطی را که حنفیه و مالکیه برای عمل به خبر واحدگذاشته‌اند معتبر ندانسته، بر این باور است که در صورت اثبات صحت سنت و روایت پیروی از آن همانند پیروی از قرآن،واجب است. البته شافعی برای عمل به حدیث مرسلشرایطی گذاشت، مثلاً این که از احادیث مرسل سعید بن مسیب باشد. اجـماع وی به این دلیل که آگاهـی یافتن از اتفاق همگان ناممکن است اجماع را به معنای آگاهی نیافتن از نظر مخالف دانست و نظریه استاد خود مالک مبنی بر حجیت اجماع مردم مدینه را رد کرد و گفت : اجماع درجه نخست اجماع صحابه‌است. گفته صحابی شـافعی در فتاوی قدیم خود به گفته صحابه عمل کرده‌است اما در فتاویجدیدش، چنان که بسیاری از اصحابش می‌گویند به گفته صحابه احتجاج نکرده‌است دلیلش این است که که وی گفته‌هایی از صحابه نقل کرده و سپس با آنها مخالفت ورزیده‌است. با این همه ازگفتار او در کتاب الامبرمی آید که وی گفته صحابی را تا زمانی که مخالفی برای آن پیدانشود، حجت می‌دانسته‌است
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مذهب ها وفرقه های اسلامی
منبع *. دکتر: الشکعة، مصطفی. (الأئمة الأربعة) ، دار الکتاب اللبنانی، چاپ بیروت، سال انتشار ۱۹۸۵ میلادی به (عرب). ن • ب • و مذهب‌ها و فرقه‌های اسلامی وجه تمایز مذهب فرقه‌ها فقهی سنی حنفی ) دیوبندی )• مالکی • شافعی • حنبلی • ظاهری شیعه اخباریان • اصولیان تصوف بکتاشیه • چشتیه • حروفیه • دسوقیه • سهروردیه • شاذلیه • صفویه • ملامتیه • مولویه • نعمت‌اللهی • نقشبندیه • نقطویه • نوربخشیه • (ببینید: فهرست کاملطریقت‌های تصوف ( اباضیه وهبیه • حارثیه • طریفیه • نکّار • نفاثیه • خلیفیه • عمریه • حسنیه • سکاکیه • حفصیه • یزیدیه زیدیه جارودیه • سلیمانیه / جریریه • صالحیه / ابتریه • ناصریه • هادیه کرامیه - جحمیه بخاریه • حرقیه • غیریه • متراقبه • میلیه • کلامی اشعریان - خوارج اباضیه • ازارقه • حروریه • بیهسیه • ثعالبه • شمیطیه • صفریه • عجارده • محکمه • زیادیه • نجدات سلفی قدیم: اهل حدیث • جدید: وهابیت شیعه / امامیه دوازده‌امامی / اثنی‌عشری • اسماعیلیه / باطنیه ) آقاخانیه ، دروزیه ، قرمطیه ، نزاریه / حشاشین ) • زیدیه • شیخیه • فاطمیان · قرمطیان · نصیریه /علویه • (ببینید: فهرست کامل فرقه‌های شیعه ( طحاویه - عثمانیه - غُلّات اهل حق • غالیان / غلو • غرابیه • غمامیه • (ببینید: فهرست کامل فرقه‌های غلات ( قدریه - ماتریدیه - مرجئه یونسیه • عبیدیه • غسانیه • تومنیه • توبانیه • صالحیه معتزله واصلیه • هذیلیه • نظامیه • خابطیه / حدثیه • بشریه • معمریه • مرداریه • ثمامیه • هشامیه • جاحظیه • خیاطیه /کعبیه • جبانیه / بهشمیه احمدیه / قادیانیه - گروهی از منابع اسلامی بابیت و بهائیت را آئینی در اصل منشعب از کلام‌شناسی شیعه ( [۱] ، [۲] ) می‌دانند و گروهی دیگر از منابع به مستقل بودن این دو از اسلام اشاره دارند ( [۳]
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکل کلی فقه شافعی
نهفتن شکل کلی فقه شافعی *. گرایش فقهی او میانه گرایش اهل حدیث و اهل رای است، چرا که وی گرایش ابوحنیفه را با گرایش مالک درآمیخت، یعنی از طرفی با اصول و مبانی ابوحنیفه تا حدی موافقت کرد واز طرف دیگر در بها دادن به حدیث با مالک همراه شد، تا آن جا که در عراق و خراسان به اهل حدیث شهره شد و مردم بغداد نام (یاور سنت) بر او نهادند. *. شـافعی هـنگامی که اختلاف میان دو شیوه حجاز و عراق [حدیث و رای ] را دید بر آن شدتا موضع خود در این باره را دقیقا مشخص کند و شیوه‌ای خاص خویش برگزیند. به همین دلیل برنامه‌ای روشن در استدلال کردن به حدیث و برخی از منابع تبعی در پیش گرفت و به دفاع ازاین برنامه برخاست و مخالفان برنامه خود را، خواه عراقی یا حجازی، مورد حمله قرارداد. *. شـافعی در فهـم متون کتاب و سنت مسلک معتبر دانستن ظاهر را برگزید و از ظاهر فراترنرفت. زیرا وی بر این عقیده بود که مبنا قرار دادن چیزی جز ظاهر این متون مبنا گرفتن گمان و وهـم که خاستگاه نادرستهای بسیار و درستهای اندک می‌باشد و از دیگر سوی، باید احکام براساس آنچه نتایج همیشگی و غالب دلیل است استوار گردد نه براساس آنچه گاه از دلیل برآید. *. اصول و منابع استنباط شافعی دارای سمت گیری عملی و نظری توام با یکدیگر است. او به مسایل فرضی اهـمیتی نمی‌دهد و تنها ازاحکام امور واقعی که وجود خارجی دارند بحث وجستجو می‌کند و به همین دلیل در فقه او مسایل فرضی اندکی می‌یابیم. *. در گفته‌های شافعی میان آرای قدیم وجدید او اختلاف بسیاری است و گاه در یک مساله سه نظر داده‌است. همین اختلاف پویایی و حیات فقه شافعی را پدید آورده و مجتهدان پسازاو را در برابر آرای گوناگونی قرار داده تا هر کدام را مطابق شرایط و اوضاع، به پذیرش واجرا سزاوارتر یافتند برگزینند
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکل کلی فقه شافعی
نهفتن شکل کلی فقه شافعی *. گرایش فقهی او میانه گرایش اهل حدیث و اهل رای است، چرا که وی گرایش ابوحنیفه را با گرایش مالک درآمیخت، یعنی از طرفی با اصول و مبانی ابوحنیفه تا حدی موافقت کرد واز طرف دیگر در بها دادن به حدیث با مالک همراه شد، تا آن جا که در عراق و خراسان به اهل حدیث شهره شد و مردم بغداد نام (یاور سنت) بر او نهادند. *. شـافعی هـنگامی که اختلاف میان دو شیوه حجاز و عراق [حدیث و رای ] را دید بر آن شدتا موضع خود در این باره را دقیقا مشخص کند و شیوه‌ای خاص خویش برگزیند. به همین دلیل برنامه‌ای روشن در استدلال کردن به حدیث و برخی از منابع تبعی در پیش گرفت و به دفاع ازاین برنامه برخاست و مخالفان برنامه خود را، خواه عراقی یا حجازی، مورد حمله قرارداد. *. شـافعی در فهـم متون کتاب و سنت مسلک معتبر دانستن ظاهر را برگزید و از ظاهر فراترنرفت. زیرا وی بر این عقیده بود که مبنا قرار دادن چیزی جز ظاهر این متون مبنا گرفتن گمان و وهـم که خاستگاه نادرستهای بسیار و درستهای اندک می‌باشد و از دیگر سوی، باید احکام براساس آنچه نتایج همیشگی و غالب دلیل است استوار گردد نه براساس آنچه گاه از دلیل برآید. *. اصول و منابع استنباط شافعی دارای سمت گیری عملی و نظری توام با یکدیگر است. او به مسایل فرضی اهـمیتی نمی‌دهد و تنها ازاحکام امور واقعی که وجود خارجی دارند بحث وجستجو می‌کند و به همین دلیل در فقه او مسایل فرضی اندکی می‌یابیم. *. در گفته‌های شافعی میان آرای قدیم وجدید او اختلاف بسیاری است و گاه در یک مساله سه نظر داده‌است. همین اختلاف پویایی و حیات فقه شافعی را پدید آورده و مجتهدان پسازاو را در برابر آرای گوناگونی قرار داده تا هر کدام را مطابق شرایط و اوضاع، به پذیرش واجرا سزاوارتر یافتند برگزینند
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محل دفن عثمان
نهفتن محل دفن عثمان عثمان در باغی بنام "حش کوکب" در شمال شرقی بقیع دفن شده است، و پیامبر این باغ را "روحاء" نامیده بود، و بنی امیة این باغ را بعدا شامل قبرستان بقیع کردند، و بقیع قبری است که در سمت جنوبی شرقی مسجد نبوی قرار گرفته است، و قبر عثمان در این قبرستان (بقیع) در فاصله ۱.۳۵ متری قبر "شهداء الحرة" قرار گرفته است، با این وصف قبر عثمان در قبرستان بقیع است. نقل است عثمان این باغ را از فرد یهودی خریداری کرده بودند و او پس از قتل در ملک خویش یعنی همان باغ دفن شد و بنا به نقل دیگر بعلت ممانعت شورشیان نسبت به دفن وی در قبرستان مسلمین او را شبانه در این باغ که مقابر یهود در آن بود، دفن کردند.
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قتل عثمان و عواقب آن
نهفتن قتل عثمان و عواقب آن سر انجام عثمان در سال ۳۵ هجری توسط معترضانی از کوفه، مصر و بصره کشته شد. کشته شدن او باعث انشقاق شدید جامعه مسلمانان بعد از او شد.کشته شدن او نقطه عطفی در جامعه مسلمانان بود و عملا پایان یکپارچگی مسمانان و شروع جنگ های داخلی بین مسلمانان بود. مهمترین نقطه اختلاف این بود که آیا قتل عثمان عادلانه بود؟ آیا او از دستورهای اسلام منحرف شده بود؟ اگر چنین بود آیا شایسته قتل بود؟ [۱] پس از عثمان، علی به خلافت رسید کهدوران خلافت اوبه دلیل کارشکنی ها ونیرنگ بازی های معاویه، مصادف با جنگ های داخلی زیادی بین مسلمانان شد. [۶
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دوران خلافت عثمان
نهفتن دوران خلافت از کارهای عثمان جمع آوری قرانو بوجود آوردن نسخه واحد برای قران به پیشنهاد ونظارت علی ابن ابی طالب بود. در دوران خلافت او قلمرو تصرف شده توسط مسلمانان به اوج خود در دوران خلافت رسید، این بزرگ شدن قلمرو اسلامی باعث بوجود آمدن مسایل تازهای در نحوه تعامل جامعه اولیه اسلامی و قلمروهای تازه بدست آمده اسلامیشد که عثمان که در آن زمان به پیری رسید بود نتوانست به خوبی از عهده این امر بربیاید. [۱] در زمان او دامنه قلمرو اسلامی به بلخ و قبرس رسید. او برای کنترل بیشتر اعضای خاندان خود را به امیری فرستاد. [۵] این روش حکومت مخالفتهای زیادی را برانگیخت. مخالفان او، عثمان را به خویشاوندسالاری و فساد متهم می کردند. سر دسته مخالفان او عایشه، همسر پیامبر بود و دختر ابوبکر، و علی داماد محمد بود. [۱] علی حداقل به لحاظ معنوی سردسته مخالفان عثمان بود. در دوران خلافت عثمان، علی به همراه صحابه دیگری از محمد از جمله طلحه و زبیر از منتقدان عثمان بودند. او عنوان می‌داشت که عثمان از سنت پیامبر دچار انحراف شده‌است. مهمترین موارد اختلاف با عثمان بر سر اجرای حدود اسلامی بود. علی اصرار داشت که "حدود الهی" باید اجرا شود. از جمله در قضیه شرب نوشی ولید، حاکم کوفه، که گفته می‌شود حد به دست خود علی اجرا شد. او در امور سیاسی حداقل به لحاظ معنوی نیز از سرکردگان مخالفعثمان شناخته می‌شد. در قضیه تبعید ابوذر با وجود ممنوعیت تعیین شده توسط عثمان او با فرزندانش ابوذر را بدرقه کرد. [۶
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به خلافت رسیدن عثمان
نهفتن به خلافت رسیدن عثمان عمر در اخرین روزهای عُمر خود، شش تن از صحابیان را مامور نمود در مدت سه روز خلیفه مسلمانان را تعیین کنند...! این شش نفر عبارت بودن از: *. علی بن ابیطالب *. عثمان بن عفان *. عبدالرحمان بن عوف *. زبیر بن عوّام *. طلحة بن عبید اللّه *. سعد ابن ابی وقاص بنوشته تاریخ یعقوبی عمر ابو طلحة بنزید بن سهل انصاری را بر این کار گماشت و گفت: اگر چهار نفر نظری دادند و دو نفر مخالف شدند، آن دو نفر را گردن بزن و اگر سه نفر توافق کردند و سه نفر مخالفت نمودند، سه نفری که عبد الرحمان درمیان ایشان نیست، گردن بزن، و اگر سه روز گذشت و بر کسی توافق حاصل نکردند، همه ایشان را گردن بزن». [۳] بنوشته یعقوبی در این سه روز مذاکرات زیادی انجام شد و نتیجه بین علی وعثمان مردّد شد. عبدالرحمن از علی پرسید: اگر با توبیعت کنیم آیا حاضر می شوی به کتاب خدا و سنت رسول الله و به شیوة دو خلیفة پیشین رفتار کنی؟ جواب علی به عبدالرحمن این جمله بود که :‌به کتاب خدا و سنت رسول الله عمل خواهم کرد. عبدالرحمن همین سوال را از عثمان کرد و عثمان جواب مثبت داد و همه شرایط را پذیرفت و لذا او به خلافت رسید [۴]
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زندگی نامه حضرت عثمان
نهفتن زندگینامه عثمان عثمان از اولین اسلام آورندگان بود. [۱] وی از بنی‌امیه و یکی از اشراف و ثروتمندان مکه بود وی در میان خاندانی که قریب به اتفاقشان مخالف اسلام بودند، به اسلام گروید. او در شمار مهاجران به حبشه بود، اما به زودی به مکه بازگشت و به مدینه مهاجرت کرد. [۲] وی در مدینه به ترتیب با دو دختر محمد ، ام کلثوم و رقیه ازدواج کرد [۱] و لذا به ذوالنورین مشهور شد. عثمان در لغت به معنی بچه مار است. [۲] در زمان ابوبکر از افراد نزدیک به وی بوده و کاتب وی به شمار می‌آمد. در دوره عمر نیز از نفوذ قابل توجهی برخوردار بود
نویسنده: ΌςмДП ׀ تاریخ: سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

سلام دوستان عزیزم به وبلاگ خودتون خوش اومدید امید وارد استفاده کافی ببرید و اینکه وبلاگ هرمشکلی یا اشکالی داره تو نظر برام بزارید ممنون میشم


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , patoo.13.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM